قیمت روز خودرو های سایپا و ایران خودرو 15 تیر؛ بازار مشتری ندارد اما صعودی است!

به گزارش هولی، بررسی فرایند بازار خودرو نشان می دهد که قیمت انواع خودرو های داخلی طی یکی دو هفته اخیر بیش از 20 درصد گران شده و این فرایند علیرغم حضور مشتری و رسیدن سطح معاملات به صفر همچنان افزایشی است.

قیمت روز خودرو های سایپا و ایران خودرو 15 تیر؛ بازار مشتری ندارد اما صعودی است!

به گزارش ایسنا، 22 اردیهشت ماه بود که در جلسه ستاد تنظیم بازار با موضوع قیمت گذاری خودرو، رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اظهار داشت که قیمت مبنا برای انجام معاملات در بازار آزاد، قیمت خودرو در کارخانه به علاوه حداکثر 10 درصد سود خواهد بود.

عباس تابش تاکید کرد: هر کجا قیمتی بالاتر از این ارقام داده شود، به منزله گران فروشی بوده و بازرسان این سازمان با آن مقابله خواهند کرد.

این در حالی است که معامله گران بازار آزاد همچنان به همان شیوه های قبلی خود که جنس خودم هست، هر قیمتی بخواهم آن را می فروشم، مشتری بخواهد می خرد؛ نخواهد نمی خرد ادامه دادند. همان زمان، رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران نیز به ایسنا اظهار داشت که هیچ مصوبه ای در این رابطه به ما ابلاغ نشده است.

قرار بود با تعیین قیمت های جدید خودرو های داخلی، فروش خودرو در بازار 10 درصد بالاتر از نرخ کارخانه صورت گیرد، اما با اجرایی نشدن این طرح، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به اینکه برای تعیین قیمت خودرو، ذی نفع های مختلفی دخالت دارند، گفت: خودروساز باید با تولید کافی و عمل به تعهدات، وجود کالا در کف بازار را تضمین کند و این شرط لازم برای رعایت حقوق مصرف کننده است.

وی در رابطه با دلایل عدم اجرای مصوبه 10 درصدی فروش خودرو، شرح داد که پیشنهاد سازمان حمایت در مورد قیمت خودرو در بازار همان 10 درصد بالاتر از قیمت مصوب کارخانه بود، اما دیدگاه های متفاوتی در این باره وجود دارد. برخی معتقدند که قیمت مصوب برای خودرو وجود دارد؛ بنابراین قیمت های بازار باید بر مبنای عرضه و تقاضا باشد، اما سازمان حمایت در این خصوص معتقد است که باید سقف قیمت در بازار تعیین شود.

حالا پس از گذشت نزدیک به دو ماه از آن تصمیم و اجرایی نشدن آن و عدم برخورد هیچ نهاد نظارتی، این فرمول منتفی شده و بازار همچنان علیرغم اینکه تقاضایی در آن وجود ندارد و سطح معاملات به صفر رسیده است، همچنان به طور عجیبی با فرایند افزایشی پیش می رود.

بررسی ها نشان می دهد که طی یکی دو هفته اخیر بیش از 20 درصد قیمت خودرو ها افزایش یافته است.

براساس آخرین بررسی از برخی نمایندگی ها فروش در رابطه با پرتیراژ های خودروسازان، به طور میانگین پراید 111 حدودا 83 میلیون تومان، پراید 131 حدودا 77 میلیون تومان، تیبا 2 و ساینا 97 میلیون تومان، پژو 206 تیب پنج 170 میلیون تومان، 206 صندوقدار 173 میلیون تومان و دنا 190 میلیون تومان قیمت دارند.

این در حالی است که پیگیری ها از رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران برای اطلاع از دلیل این شرایط بدون نتیجه مانده است.

منبع: فرارو
انتشار: 14 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1124

به "قیمت روز خودرو های سایپا و ایران خودرو 15 تیر؛ بازار مشتری ندارد اما صعودی است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت روز خودرو های سایپا و ایران خودرو 15 تیر؛ بازار مشتری ندارد اما صعودی است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید