فاجعه انسانی در پیش است، ترکیه از ورود به مرز سوریه خبر داد، آمریکا زمان عملیات نظامی را گفت

به گزارش هولی، یک مقام ترکیه ای از ورود ارتش کشورش به مرزهای سوریه خبر داد. همچنین مسؤولان آمریکایی پیش بینی می کنند عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه ظرف 24 ساعت آینده آغاز شود.

فاجعه انسانی در پیش است، ترکیه از ورود به مرز سوریه خبر داد، آمریکا زمان عملیات نظامی را گفت

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، در تازه ترین تحولات شمال شرق سوریه شب گذشته هواپیماهای ترکیه ای به مقر نیروهای کرد در مجاورت شهر المالکیه در استان الحسکه در شمال شرقی سوریه حمله کردند.

در همین حال صبح امروز خبرگزاری اسپوتنیک، به نقل از فخرالدین آلتون، رئیس اداره روابط عمومی ریاست جمهوری ترکیه که در توییتر خود از آخرین تحولات خبر داده است نوشت: ارتش ترکیه با همکاری ارتش آزاد سوریه (مخالفان مسلح سوریه) به زودی از مرزهای سوریه و ترکیه عبور خواهند کرد.

این مقام ریاست جمهوری ترکیه گفت: یگان های مدافع خلق کرد دو راه بیشتر ندارند؛ یا فرار کنند یا اینکه ما آنها را از مانع تراشی در برابر تلاش های مان برای نابودی داعش بازخواهیم داشت و متوقف شان خواهیم کرد.

همچنین ارتش ترکیه عصر سه شنبه نیز تجهیزات جدیدی به یگان های مستقر خود در مرزهای سوریه فرستاد.

آلتون، مدیر ارتباطات ترکیه در مطلبی برای واشنگتن پست نوشت، آمریکا مدت هاست ضربه کمپین مبارزه با داعش را تحمل کرده است. او نوشت: ترکیه که دومین ارتش بزرگ ناتو را دارد، تمایل دارد و قادر است تا اکنون رهبری را به دست بگیرد و در این روند میلیون ها آواره سوری را به خانه هایشان بازگرداند. در این برهه حساس، جامعه جهانی باید از تلاش های بازسازی و ثبات سازی ترکیه حمایت کند.

وی در ادامه نوشت: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و دونالد ترامپ درباره انتقال رهبری کمپین ضد داعش به آنکارا توافق کردند. او گفت: ارتش ترکیه در کنار ارتش آزاد سوریه به زودی از مرز ترکیه-سوریه عبور خواهند کرد.

پیش بینی آمریکا درباره آغاز عملیات

در همین حال مجله فارن پالسی آمریکا نوشت، مسؤولان آمریکایی پیش بینی می کنند عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه ظرف 24 ساعت آینده آغاز شود.

به گزارش ایسنا، این مجله به نقل یک مسؤول برجسته آمریکایی نوشت: مسؤولان ترکیه ای به سفارت آمریکا در آنکارا تاکید کرده اند عملیات نظامی ترکیه طی یک روز آینده آغاز می شود.

فارن پالسی به نقل از این مسؤول ارشد دولت آمریکا اضافه کرده است، افراد مسلح کرد با تعداد زیادی نیرو راهی مرزهای سوریه در شمال این کشور شده اند در حالی که برخی نگهبانان زندان های شامل زندانیان داعش را همچنان حفظ کرده اند.

به نوشته این مجله به نقل از جاناتان هوفمان، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، افسران ارشد آمریکا دیدگاه های خود را به همتایان ترکیه ای خود درباره عواقب احتمالی عملیات قریب الوقوع و بی ثبات سازی منطقه انتقال خواهند داد.

هشدار کردها درباره فاجعه انسانی قریب الوقوع در سوریه

نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) گفتند، مناطق شمال شرق سوریه در آستانه یک فاجعه انسانی قریب الوقوع احتمالی است.

به گزارش روسیا الیوم، نیروهای سوریه دموکراتیک در بیانیه خود آوردند: تمام شواهد و داده های میدانی و لشگر کشی طرف ترکیه ای در مرزها دال بر این هستند که مناطق مرزی ما در معرض حمله ترکیه با همکاری مخالفان مسلح مزدور ترکیه قرار خواهند گرفت.

طبق این بیانیه، این حمله به دلیل اینکه مناطق مرزی مملو از جمعیت هستند منجر به خونریزی در بین هزاران غیرنظامی بی گناه خواهد شد.

براساس این بیانیه، نیروهای کرد سوریه از جامعه جهانی و تمام کشورهای عضو ائتلاف بین المللی ضد داعش خواستند به مسؤولیت خود عمل کنند و مانع از بحران انسانی قریب الوقوع احتمالی شوند زیرا این نیروها با آنها و در کنار یکدیگر علیه داعش جنگیده اند و همکاری داشته اند.

وب سایت شبکه خبری روسیاالیوم همچنین در گزارشی از رایزنی ترامپ با مقامات نظامی خود خبر داده است.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت، دونالد ترامپ طی روزهای گذشته با وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش درباره حمله احتمالی ترکیه به سوریه رایزنی کرده است.

جاناتان هافمن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه ای با اشاره به رایزنی های چند روزه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با مارک اسپر، وزیر دفاع و مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور درباره عملیات احتمالی ترکیه گفت: متاسفانه ترکیه اقدام یک جانبه را اختیار کرده است و این باعث شده ما نیروهای آمریکایی خود در شمال سوریه را از روند عملیات احتمالی دور کنیم تا جان آنها تضمین شود.

وی اشاره کرد: ما تغییراتی در خصوص حضور نیروهایمان در سوریه نداده ایم.

یک مسؤول آمریکایی نیز گفت: وزیر دفاع آمریکا و رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور در تماس تلفنی که دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه او اخیرا برقرار کردند، مشارکت داشند.

این مسؤول اضافه کرد: با توجه به مسائل نظامی احتمالی که در این تماس تلفنی بررسی شد وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش در این مکالمه مشارکت کردند.

اسپوتنیک نیز گزارش داد: هافمن همچنین گزارش های برخی رسانه های آمریکایی مبنی بر عدم مشاوره رئیس جمهور دونالد ترامپ با رئیس پنتاگون درباره موضوع سوریه را تکذیب نمود.

گفتنی است، پیش از این خبرگزاری آناتولی به نقل از وزارت دفاع آمریکا گفت: ترکیه از مرکز عملیات مشترک هوایی در سوریه اخراج شده و اطلاعات نظارت و شناسایی با آنکارا دیگر به اشتراک گذاشته نخواهد شد.

پنتاگون ساعتی پیش نیز اعلام کرده بود از عملیات ترکیه در شمال سوریه حمایت نخواهد کرد.آنکارا و واشنگتن اوایل ماه آگوست در خصوص ایجاد یک منطقه امن در خاک سوریه به یک توافق مقدماتی دست پیدا کردند و اوایل ماه سپتامبر، عملیات گشت زنی مشترک در شمال شرقی سوریه را آغاز کردند که البته در خصوص محدوده این منطقه امن و نحوه کنترل آن اختلاف نظراتی دارند. دمشق به طور مداوم از تمامی تلاش های مشترک ترکیه و آمریکا و همچنین اقدامات یکجانبه در خاک سوریه بعنوان نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه انتقاد کرده است.

کردها به روسیه، ایران و سوریه نزدیک خواهند شد

همچنین این وب سایت دولتی روسیه در گزارشی دیگر بیان کرد: تحلیلگران مدیا لاین گزارش دادند که نیروهای کرد در سوریه پس از اعلام آمریکا از حمله ترکیه به سوریه، احتمالا با مسکو و دمشق متحد می شوند.

کاخ سفید پس از گفتگوی دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان در بیانیه ای گفت که ترکیه بزودی پیش خواهد رفت. ترکیه مدتهاست که از اتحاد آمریکا با نیروهای کرد در شمال سوریه که بخشی جدایی ناپذیر در نبرد با داعش بودند شکایت داشت.

برت مک گرگ، فرستاده ویژه سابق ایالات متحده در ائتلاف جهانی علیه داعش در توییتر نوشت: ترکیه نمی تواند و نمی خواهد با ده ها هزار نفر که در اردوگاه های سوریه نگهداری می شوند مقابله کند، و این منجر به احیای گروه تروریستی خواهد شد.

مک گرک می نویسد: فکر کردن بغیر از این یک بازی بی پروا با امنیت ملی ما است.

نیکلاس دانفورت به رسانه مدیا لاین گفت که احتمالاً نتیجه اظهارات اخیر این خواهد شد که نیروهای کرد با بشار اسد و متحد وی، روسیه توافق خواهند کرد. وی گفت، این بدان معنی است که نیروهای کرد برخی از اختیارات و استقلال خود را به اسد و خاک ترکیه واگذار کنند.

دانفورت اضافه کرد: اسد علاقمند است که مجدداً کنترل همه سوریه را به دست آورد، احتمالاً در صورت تقویت موقعیت خود در این کشور، فشار بیشتری به ترکیه وارد خواهد کرد.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 472

به "فاجعه انسانی در پیش است، ترکیه از ورود به مرز سوریه خبر داد، آمریکا زمان عملیات نظامی را گفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاجعه انسانی در پیش است، ترکیه از ورود به مرز سوریه خبر داد، آمریکا زمان عملیات نظامی را گفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید