غلامی: 450 پروژه مشترک بین دانشگاه های ایران و جهان درحال انجام است

به گزارش هولی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با گابریلا سرویلیا رامیرز وزیر علوم و فناوری ونزوئلا گفت: 450 پروژه مشترک بین دانشگاه های ایران و جهان در حال انجام است.

غلامی: 450 پروژه مشترک بین دانشگاه های ایران و جهان درحال انجام است

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از وزارت علوم، منصور غلامی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با گابریلا سرویلیا رامیرز وزیر علوم و فناوری ونزوئلا دیدار کرد.

غلامی، در این دیدار که با حضور حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل، عبدالحمید علیزاده مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان، فتح الله امی رییس پژوهشگاه هوا فضا و هیئت همراه وزیر علوم و فناوری ونزوئلا برگزار شد، با اشاره به وجود برخی از مسائل در ونزوئلا گفت: ما وضعیت ونزوئلا را به خوبی درک می کنیم و می دانیم که کشور های امپریالیستی نظیر آمریکا برای تصرف ملت ها از هیچ اقدامی دریغ نمی کنند.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در کنار تمامی ملت های آزادی خواه جهان است، افزود: استقلال در تصمیم گیری ها یک حق خدادادی برای تمامی انسان ها است و هیچ کس نمی تواند این حق را از مردم دریغ کند؛ البته اراده ملت ها در این زمینه بسیار مهم و اساسی است و مردمی که بر سرنوشت خود مسلط شوند، قطعاً پیروز خواهند شد.

آمادگی ایران در ارتباطات علمی و بین المللی

وی با اشاره به برخی از مسائل ناشی از تحریم ها در ایران، مطرح کرد: جمهوری اسلامی ایران تجربیات بسیار ارزشمندی در برخورد با تحریم ها دارد و یک دوره طولانی را در این زمینه پشت سر گذاشته است. خوشبختانه ایران توانست علی رغم تحریم ها و فشار های خارجی، با تکیه بر ظرفیت های علمی و انسانی خود، بدون احتیاج به آمریکا امور کشور را پیش ببرد.

غلامی با اشاره به آمادگی ایران در ارتباطات علمی و بین المللی، اظهارداشت: کشور ما بدون هیچ انتظاری داشته های علمی خود را در اختیار سایر کشور ها می گذارد و اکنون این همکاری ها در سطوح مختلف قابل مشاهده است. در حال حاضر ایران جایگاه 15 را از لحاظ تولید علمی در جهان دارد، این درحالی است که در برخی رشته ها مانند هوافضا و بیوتکنولوژی این جایگاه به مراتب بهتر است.

وزیر علوم تلاش جهت استفاده از ظرفیت های علمی را از جمله اهداف مهم ایران دانست و افزود: ما در کشور جمعیت جوان تحصیلکرده بسکمک داریم که سطح علمی مطلوبی دارند لذا تلاش می کنیم تا با کمک این ظرفیت ها، اموری را که درگذشته از کشور های دیگر می گرفتیم را خودمان در داخل کشور تأمین کنیم.

غلامی همچنین به لزوم رفت وآمد اساتید و پژوهشگران ایرانی و ونزوئلایی در زمینه علمی به عنوان یکی از اقدامات مهم در راستای تبادلات علمی اشاره کرد و ادامه داد: به منظور تحقق این امر باید پروژه های مشترک علمی بین دوکشور تعریف شود.

450 پروژه مشترک بین دانشگاه های ایران و جهان در حال انجام است

وی گفت: در حال حاضر بیش از 450 پروژه مشترک بین دانشگاه های ایران و جهان در حال انجام است و تجربه خوبی که در این زمینه داریم این است که دانشجویان دکتری بخشی از پژوهش های مرتبط با خاتمه نامه های خود را در خارج از ایران انجام می دهند. این امر سبب آشنایی دانشجویان با دانشگاه های مختلف و مشارکت اساتید و پژوهشگران خارجی در خاتمه نامه های دکتری و ایجاد و حفظ ارتباط علمی بین آن ها می شود.

وی در ادامه نسبت به همکاری در زمینه های مختلف علمی از جمله تکنولوژی، فناوری اطلاعات (آی. تی) و نرم افزار ها اعلام آمادگی کرد.

در ادامه این دیدار گابریلا سرویلیا رامیرز وزیر علوم و فناوری ونزوئلا نسبت به مهمان نوازی، دستاورد های علمی و اراده ملت ایران جهت ساخت و پیشرفت جمهوری اسلامی در بدو ورود به ایران ابراز شگفت زدگی کرد و گفت: در حال حاضر کشور ونزوئلا با مسائل متعددی از جمله جنگ های رسانه ای و روانی و کمبود دارو روبرو است؛ بر همین اساس احتیاجمند پیشرفت علوم و گسترش همکاری های علمی خود با کشور های پیشتاز در عرصه های علمی همچون ایران هستیم.

وی بر همکاری با ایران در حوزه نانوتکنولوژی تاکید کرد و افزود: در سال 2009 رییس جمهور وقت جمهوری اسلامی ایران در سفر به ونزوئلا، نانو میکروسکوپی را به این کشور هدیه کرد، اما متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم آن را را مورد استفاده قرار دهیم لذا تقاضا داریم تا ایران ما را در احیاء و بهره برداری از تمام میکروسکوپ های الکترونیکی حمایت و همراهی کند.

حسین سالار آملی نیز در ادامه با تأکید بر دو محور اساسی نیروی انسانی و کار پژوهشی در زمینه توسعه و پیشرفت علمی، نسبت به همکاری و مشارکت علمی و پژوهشی اعلام آمادگی کرد.

تحصیل 40 هزار دانشجو از 129 ملیت مختلف جهان در دانشگاه های ایران

علیزاده نیز در بخش دیگری از این دیدار، آمادگی کشور را در بخش تربیت نیروی انسانی قابل ارائه دانست و گفت: در حال حاضر 40 هزار دانشجو از 129 ملیت مختلف جهان در دانشگاه های ایران مشغول تحصیل هستند و ما نسبت به پذیرش و تحصیل متقاضیان ونزوئلایی نیز آمادگی خود را اعلام می کنیم.

آماده سازی ماهواره 150 کیلویی برای پرتاب در مدار زمین

در ادامه فتح ا… امی رییس پژوهشگاه هوا فضا نیز گفت: در دوران قبل از انقلاب هیچ فعالیتی در حوزه هوافضا انجام نمی شد و روند توسعه و پیشرفت های علمی در این حوزه از بعد از انقلاب آغاز شد و به جایی رسید که اکنون ایران پیروز به پرتاب ده ها ماهواره شده است.

وی با بیان اینکه فناوری هوا فضا جزء فناوری های نوین محسوب می شود، گفت: حدود 10 سال پیش اولین ماهواره ایران با نام امید و بعد از آن نیز ماهواره های نوید، رصد و اف 5 پرتاب شد و در حال حاضر نیز در حال آماده کردن ماهواره 150 کیلویی در مدار زمین هستیم.

گفتنی است، رئیس پژوهشکده هوا و فضا با تأکید بر اینکه باید تا 4 سال آینده انسان را به مدار زمین برسانیم، اعلام کرد: در حال حاضر 16 دانشگاه در ایران دارای رشته هوا فضا در 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند و آمادگی پذیرش دانشجو از کشور ونزوئلا را نیز داریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 543

به "غلامی: 450 پروژه مشترک بین دانشگاه های ایران و جهان درحال انجام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غلامی: 450 پروژه مشترک بین دانشگاه های ایران و جهان درحال انجام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید