سایه ابهام بر نحوه پرداخت 55 درصد پول نفت صادراتی ایران به هند

به گزارش هولی، خبرنگاران: درحالی که بعضی منابع هندی از واریز 100 درصد پول نفت ایران به روپیه توسط هند و واریز آن به حسابی در بانک یو سی او خبر داده اند مقام ارشد این بانک گفت: هنوز دستوری در این باره دریافت نکرده ایم.

سایه ابهام بر نحوه پرداخت 55 درصد پول نفت صادراتی ایران به هند

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران ، دولت آمریکا از 18 بهمن تحریم های جدیدی علیه ایران به اجرا گذاشته است که بر اساس آن هند در صورت ادامه پرداخت پول نفت ایران به یورو به وسیله ترکیه با مجازات آمریکا روبرو می گردد.

به گفته منابع هندی، دهلی نو به این تحریم ها تن داده و پرداخت پول نفت ایران به وسیله هالک بانک ترکیه را متوقف نموده و هم اکنون 100 درصد پول نفت ایران به روپیه پرداخت شده و به حساب ایران در بانکی در هند واریز می گردد.

دو کشور در سال 2012 توافق کردند 55 درصد پول نفت ایران به یورو و به وسیله هالک بانک ترکیه پرداخت گردد و 45 درصد باقیمانده به روپیه به حساب ایران در بانکی هندی واریز گردد.

پایگاه هندی بیزینس استاندارد امروز طی گزارشی اظهار داشت دولت هند هنوز دستورالعمل مشخصی در مورد نحوه پرداخت پول نفت ایران منتشر ننموده است.

بر اساس این گزارش پس از اعمال دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران، شرکت های هندی ناگزیرند کل پول نفت ایران را به روپیه به حسابی در نزد بانک یو سی او واریز نمایند.

یک مقام ارشد بانک یو سی او در این باره گفت: ما هنوز دستورالعمل مشخصی در این باره دریافت ننموده ایم. ما آمادگی دریافت پول نفت ایران به روپیه را داریم. اینکه این پول انتقال خواهد یافت و یا صرف صدور کالا خواهد شد، به ما مربوط نیست. ما هنوز هیچ دستورالعملی دریافت ننموده ایم.

قانون تحریم های آمریکا علیه ایران کشورهای خریدار نفت ایران را ملزم می نماید پول نفت ایران را در چارچوب نظام بانکی خود پرداخت نمایند و مانع خروج این پول شوند. این قانون حتی نحوه خرج کردن این پول را محدود نموده و بر این اساس ایران فقط برای خرید مواد و کالاهای ضروری می تواند از حساب خود برداشت کند.

این تحریم ها به نفع کشورهای خریدار نفت ایران است چرا که به این بهانه هم می توانند نفت ایران را دریافت نمایند و هم پول آن را نگه دارند.

از سوی دیگر روپیه هند در اقتصاد جهانی جایگاهی ندارد و دارای افت و خیز بسیار از نظر ارزش است. بنابراین موافقت احتمالی ایران با دریافت 100 درصد پول نفت خود به روپیه تصمیمی نادرست و به ضرر منافع ملی به نظر می رسد.

منبع: تسنیم
انتشار: 12 آذر 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 507

به "سایه ابهام بر نحوه پرداخت 55 درصد پول نفت صادراتی ایران به هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه ابهام بر نحوه پرداخت 55 درصد پول نفت صادراتی ایران به هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید