رویش جوانه های دانایی در هیاهوی مهر ماه، برچیده شدن مدارس کانکسی در کانون های زلزله آبان 96

به گزارش هولی، آغاز سال نو تحصیلی بهانه ای شد تا بار دیگر دفتر هزار برگ پاییز را ورق بزنیم و فصل جدیدی از علم و دانش را در آن بنویسیم.

رویش جوانه های دانایی در هیاهوی مهر ماه، برچیده شدن مدارس کانکسی در کانون های زلزله آبان 96

به گزارش خبرنگار از ، نیمه شهریور که می گذرد، با خنک شدن هوا نرم نرمک بوی پاییز عطر کوچه ها و خیابان ها را پر می کند.

مادران و پدرانی که در جنب و جوش استقبال از سال تحصیلی جدید هستند و بوی خوش ماه مهر، یادآور خاطرات دل چسب و شیرین است برای بزرگتر هایی که روزگاری در آن جا سپری کردند و بچه هایی که به زودی با خانه دومشان آشنا می شوند.

پاییز با همه رنگارنگی اش بوی مهر می دهد ، به هر طرف که نگاه می کنی گروهی از بچه هایی که را می بینی که با لباس های یک رنگ و با قدم های کوچکشان به سمت خانه علم و دانش گام بر می دارند .

باز هم دفتر نمره ها باز می شود و خاطرات خوش روزهای درس و مدرسه را زنده می کنند.

میز های چوبی، تخته سیاه و گچ های رنگارنگ هنوز هم عجیب به خاطرمان مانده ، با ریز علی خواجوی درس فداکاری گرفتیم و با کوکب خانم نیز درس مهربانی ، بماند تصمیم کبری چه بود که معلم همیشه آن را گوشزد می کرد.

حسنک کجایی را به خاطر می آورید چقدر با جمله جمله های این داستان رویا بافتیم و خودمان را جای او تصور می کردیم، با خانواده آقای هاشمی دور تا دور سرزمین پهناورمان را گشتیم و با هر برگ کتاب خاطره ساختیم .

زنگ املا که همیشه استرس زیادی داشت ، چقدر مشق می نوشتیم تا از معلم کارت صد آفرین بگیریم و پشت ویترین کتابخانه جمع می کردیم و آخر هر ماه تعداشان را می شمردیم.

سال هاست وقتی پشت سرمان را نگاه می کنیم ، جز ردپایی از خاطرات خوش بچگی نمی یابیم و در ذهنمان جز همهمه زنگ تفریح، طنین صدایی نیست.

هزاران کودک و نوجوان همه ساله شروع فصل پاییز که با شروع سال تحصیلی گره خورده را جشن می گیرند، تا با گام های مصمم و استوار شروعگر بهار اندیشه و دانایی باشند و قلم به دست گیرند و آینده سازان کشورشان باشند.

آماده سازی مدارس نیز از همان اقداماتی است که از ماه ها پیش برنامه ریزی می شود تا محیط مناسب برای روحیه بچه ها و نوجوانان فراهم شود تا با امکانات جدید و مطلوب راه علم و تحصیل را ادامه دهند.

مدیر کل نوسازی مدارس استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ؛ با اشاره به تجهیز مدارس استان کرمانشاه به سیستم گرمایشی پکیج گفت: مدارس روستا هایی که گازرسانی شدند و یا در حال عملیات گازرسانی هستند به سیستم گرمایشی پکیج مجهز خواهند شد و سیستم های بخاری نفتی حذف می شوند.

مرزبان نظری بیان نمود: 565 کلاس درس داریم که با اعتبار 10 میلیارد تومان عملیات اجرایی آن شروع شده و پیشرفت خوبی در این زمینه دارد و تا قبل از فصل سرما به بهره برداری می رسد.

او گفت: حدود 1500 کلاس درس باقی می ماند که تجهیز گرمایشی آن در دستور کار واقع شده است و در یک برنامه دو ساله این کلاس ها نیز به پکیج مجهز می شوند و تا خاتمه سال 99 پرونده ها نیز بسته خواهد شد.

او به تعمیرات اساسی 970 مدرسه با 17 میلیارد تومان اعتبار اشاره کرد و گفت: 2 هزار و 377 مدرسه با حدود 11 هزار و 200 کلاس درس با حذف بخاری های نفتی به سیستم گرمایشی حرارت مرکزی وصل شده که اعتبار هزینه شده آن حدود 40 میلیارد تومان بوده است.

مدارس کانکسی در کانون های زلزله آبان 96 نداریم

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار از ، درباره وجود مدارس کانکسی در مناطق زلزله زده گفت: تمامی 78 مدرسه تخریبی در زلزله آبان 96 ساخته شدند و در سرپل ذهاب ، دالاهو، ثلاث باباجانی، گیلانغرب، قصرشیرین و گهواره هیچ مورد مدرسه کانکسی در اثر زلزله نخواهیم داشت.

او گفت: با توجه به ظرفیت خیرین ، علاوه بر ساخت 78 مدرسه حدود 200 مدرسه دیگر نیز تفاهم نامه آن منعقد شده است و نزدیک به 190 مدرسه کار احداث آن شروع شده است.

یزدانپناه با اشاره به خریداری تجهیزات برای مدارس نوسازی شده گفت: تجهیزات لازم تهیه شده و هر مدرسه ای که کار بازسازی آن به اتمام رسیده باشد، تجهیزات آن نصب خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در این مراسم تعداد دانش آموزانی که امسال در استان به مدرسه می روند را 350 هزار نفر گفت که 32 هزار نفر از این تعداد کلاس اولی هستند.

او اضافه کرد: 22 هزار دانش آموز پیش دبستانی نیز امسال ورود به مدارس را شروع می کنند که گذراندن این دوره کمک بسزایی به بهبود آموزش این بچه ها دارد.

حضور بی نظیر خیرین سراسر کشور در بازسازی مدارس زلزله زده

افتخاری رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار از ، با اشاره به حضور بی نظیر خیرین سراسر کشور برای بازسازی مدارس در مناطق زلزله زده گفت: نه تنها خیرین استان کرمانشاه بلکه خیرین سراسر ایران استقبال بسیار خوبی از این کار خداپسندانه داشتند و سنگ تمام گذاشتند و از حضور پرشور آنان در استان قدردانی می کنیم.

او با بیان اینکه کار ساخت مدارس تخریب شده در مناطق زلزله زده به اتمام رسیده گفت: اکنون در حال ساخت دویست و هشتمین مدرسه خیر ساز در استان کرمانشاه هستیم .

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان کرمانشاه ادامه داد : خیرین در زلزله برای نوسازی مدارس 110 میلیارد تومان کمک کردند که رقم چشمگیری محسوب می شود و سه برابر اعتبارات دولتی است که به بازسازی اختصاص دادند.

افتخاری گفت: این امر پسندیده در میان مردم سخاوتمند ایران وجود دارد و هر روز شاهد حضور خیرینی برای احداث مدارس در استان هستیم.

او بیان نمود : مدارسی که در استان کرمانشاه ساخته می شوند دارای بالاترین درصد مقاومت در برابر زلزله هستند و هزینه های بسیار بالایی پرداخت می شود تا مدارسی با رعایت استاندارها و مقاومت زیاد برای دانش آموزان ساخته شود.

به گفته رییس مجمع خیرین مدرسه ساز استان کرمانشاه حدود 300 نفر از خیرین در استان کرمانشاه فعالیت می کنند و 20 نفر در نقاط استان کرمانشاه به غیر از مناطق زلزله زده و 50 نفر نیز در مناطق زلزله زده اکنون در حال ساخت مدرسه هستند.

افتخاری بیان نمود: بیشترین مدارس ساخته شده از سوی خیرین در شهرستان جوانرود ساخته شده و دو بانوی خیر صحنه ای در حال ساخت سومین مدرسه در شهرستان صحنه هستند.

بانوان بیشترین خیرین مدرسه ساز هستند

او اضافه کرد: بیشترین خیرین مدرسه ساز بانوان هستند که اغلب این افراد نیز جزء معلمان بازنشسته هستند که ثمره کار و کوشش سالیان عمرشان را برای احداث مدرسه وقف می کنند.

افتخاری ادامه داد: خیرین علاوه بر ساخت و ساز مدارس از دانش آموزان نیازمند نیز حمایت می کنند و پوشاک دانش آموزان ، لوازم التحریر و اقلام مورد نیازشان را نیز تهیه می کنند .

او اضافه کرد : در عید قربان نیز شاهد بودیم که این خیرین 17 میلیون تومان به دانش آموزان نیازمند کمک کردند و در حادثه سیل اخیر نیز 20 میلیون تومان به خانوار های محروم اهداء کردند.

افتخاری بیان داشت: خیرین می توانند درسه حوزه کمک های خود را ارائه کنند در بحث تعمیرات مدارس ، خرید تجهیزات و هوشمندسازی مدارس است که با کمبود اعتبار روبرو هستیم .

او بیان نمود: خیلی از مدارس از تجهیزات رایانه بر خوردار نیستند و با توجه به عصر حاضر که عصر ارتباطات است این نیاز احساس می شود که دانش آموزان باید با این تکنولوژی آشنا شوند و حتی اگر یک کلاس هوشمند سازی شود می تواند موثر باشد.

هر دیواری که با نیت خیر دانایی و آگاهی با نام نیک مدرسه بنا می شود تا سالیان سال پا برجاست و اجر هر گامی که دانش آموزان در این راه برای تحصیل علم و دانش بر دارند تا سال ها در زندگی این خیرین جاری می شود، مدرسه ای که هیچ گاه از بین نخواهد رفت و نسل ها می توانند از این کار خیر بهره مند شوند.

همت بلند خیرین تا مدت ها در تاریخ باقی خواهد ماند، اقدام ارزشمندی که چراغ راه بچه ها و نوجوانان زلزله زده شد، اما در این میان، مهر بیش از همیشه به مهر ورزی نیاز دارد تا با کمک مسئولان چراغ دانش افروزی را روشن نگه داریم که نکند کودکی در سرزمینمان از این نعمت محروم بماند.

گزارش از زهره زندیه

ز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 418

به "رویش جوانه های دانایی در هیاهوی مهر ماه، برچیده شدن مدارس کانکسی در کانون های زلزله آبان 96" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویش جوانه های دانایی در هیاهوی مهر ماه، برچیده شدن مدارس کانکسی در کانون های زلزله آبان 96"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید