خبرنگاران کوشش نیروهای مردمی برای مهار آتش در جنگل های بهمئی ادامه دارد

به گزارش هولی، یاسوج - خبرنگاران - فرماندار بهمئی تاکید نمود که جنگل های این شهرستان از روز شنبه تاکنون در آتش می سوزد و کوشش نیروهای امدادی و مردمی برای مهار و کنترل آتش سوزی در جنگل های این منطقه نتیجه ای نداشته است.

خبرنگاران کوشش نیروهای مردمی برای مهار آتش در جنگل های بهمئی ادامه دارد

حکمت الله سنایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: آتش سوزی از بعد از ظهر روز شنبه در منطقه تنگ دوراک بهمئی شروع شد.

وی با اشاره به همکاری نیروهای مردمی و کوشش بی وقفه نیروهای امدادی دستگاه های اجرایی این شهرستان گفت: آتش چهار هکتار از جنگل های منطقه تنگ دوراک را خاکستر کرد و به صورت موقت در ساعت 3 بامداد روز یکشنبه خاموش شد.

سنایی توضیح داد: با توجه به وزش باد و وجود علفزارهای فراوان در منطقه، آتش سوزی دوباره بخش وسیعی از جنگل های منطقه دوراک را در برگرفت.

وی با اشاره به اینکه بیش از 40 تا 50 نفر از نیروهای مردمی و اداری برای مهار آتش در این منطقه حضور دارند اضافه نمود: آتش سوزی به صورت کامل مهار نشده ولی با توجه به حضور نیروها در کنترل است.

سنایی بیان نمود: تاکنون بیش از 300 اصله درخت بلوط در آتش سوخته است.

وی افزود: از زمان برداشت کشتزارهای بهمئی تاکنون 13 فقره آتش سوزی در این شهرستان رخ داده است.

فرماندار بهمئی امکانات موجود این شهرستان را جوابگوی مقابله با آتش سوزی نداست و گفت: با توجه به اینکه بیشتر این آتش سوزی ها در مناطق جنگلی بوده اطفای حریق در مناطق سخت گذر احتیاجمند تجهیزات ویژه از جمله بالگرد برای انتقال نیروهای امدادی است.

سنایی تنها امکانات شهرستان بهمئی را شش دستگاه دمنده آتش ذکر کرد و گفت: این دستگاه ها دو هفته پیش به شهرستان تخصیص داده شد. وی از همکاری نیروهای مردمی در مهار آتش سوزی های این شهرستان تقدیر کرد.

منطقه تنگ دوراک بهمئی از مناطق بکر، خاستگاه و ذخیره گاه بزرگ جنگل های بلوط زاگرس است که در کنار وجود گونه های دیگر گیاهی و درختی، حیوانات، پرندگان و خزندگان متنوعی در آن زیست می نمایند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کمبود شدید نیروهای آموزش دیده در دستگاه های اجرایی منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست گفت: بکارگیری نیروهای متخصص اطفای حریق برای پیشگیری از وقوع بحران در جنگل ها و مراتع احتیاج نخست صیانت از جنگل ها و مراتع استان است.

وحید محمدی تبار گفت: تأمین تجهیزات خودرویی، دستگاه های دمنده و لباس مخصوص برای مهار آتش از دیگر احتیاجها برای مدیریت آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد است.

وی بیان نمود: تأمین اعتبار فوری برای خرید تغذیه و خدمات پشتیبانی احتیاج دیگری است که باید در کوتاه ترین زمان ممکن مورد توجه مسئول قرار گیرد.

محمدی تبار از مسئولان خواست تا به هر یک از فرمانداری های هشت گانه کهگیلویه و بویراحمد در مرحله نخست حداقل 500 میلیون ریال برای انجام خدمات پشتیبانی مانند تغذیه و سوخت خودروها به امدادگران اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه عوامل طبیعی مانند صاعقه، سهل انگاری کشاورزان در آتش زدن پسماند مزارع و غفلت گردشگران باعث آتش سوزی های سال جاری شده است از مسئولان خواست تا برخورد جدی تر با عوامل انسانی آتش سوزی در عرصه های ملی داشته باشند و دستگاه های اجرایی نظیر جهاد کشاورزی و منابع طبیعی ملزم به معرفی متخلفان به دستگاه قضائی شوند.

سال 1396، 525، پارسال 355 و سال جاری نیز تا پیش از عید فطر 230 هکتار از جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد طعمه حریق شده است.

کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 15 هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی ایران واقع شده است و 30 درصد کل گونه های گیاهی کشور را در خود جای داده است.

این استان با حدود 720 هزار نفر جمعیت دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور است.

کهگیلویه و بویراحمد با 2 اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی دارای هشت شهرستان، 17 شهر و یک هزار و 676 روستای دارای سکنه است.

این استان افزون بر یک میلیون 400 هزار هکتار جنگل و مرتع دارد.

7531/ 1662

منبع: ایرنا
انتشار: 14 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 229

به "خبرنگاران کوشش نیروهای مردمی برای مهار آتش در جنگل های بهمئی ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کوشش نیروهای مردمی برای مهار آتش در جنگل های بهمئی ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید