حضور کارنابلدها در مدیریت جنگل های ایران، فساد؛ دلیل قاچاق چوب

به گزارش هولی، به گزارش خبرنگاران، هادی کیادلیری استاد دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات و کارشناس حوزه جنگل در برنامه تلویزیونی طبیعت 360 درجه با اشاره به اینکه قاچاق چوب در جنگل های ایران وجود دارد، گفت: سوال این است که چوب قاچاق را چه کسی می خرد؟ معمولاً این چوب های قاچاق در کارخانه های محلی مورد استفاده قرار می گیرد. این به معنای آن است که نظارت کافی در این زمینه وجود ندارد.

حضور کارنابلدها در مدیریت جنگل های ایران، فساد؛ دلیل قاچاق چوب

وی با تأکید بر اینکه قاچاق چوب رقم بالایی ندارد، ادامه داد: اخیراً 350 هزار درخت شمشاد قاچاق شد. بیشتر قاچاق ها کنار جاده اتفاق می افتد. این درختان با اره برقی بریده می شوند و سوال اصلی آن است که چطور می گردد صدای اره ها شنیده نمی گردد؟

فساد سازمان ها؛ دلیل قاچاق چوب

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه حتماً برای مقابله با قاچاق چوب راه چاره وجود دارد و می توانیم منافذ قاچاق را ببندیم، گفت: دلیل وقوع قاچاق چوب، نداشتن برنامه و مدیریت ضعیف است. یکی از مهمترین دردها که سازمان ها از جمله سازمان جنگل ها به آن دچار شده؛ فساد است. البته مقصود از فساد لزوماً دریافت پول نیست بلکه به معنای قرار دریافت افراد نامناسب در پست ها و سمت ها است.

جنگل برنامه ندارد

وی با اشاره به ضرورت تقویت حفاظت فیزیکی از جنگل های کشور و با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از جنگل بانان و قرق بانان چند ماه است که حقوق نگرفته اند، توضیح داد: البته صرف حفاظت فیزیکی برای صیانت از جنگل ها کافی نیست، بلکه باید طرح و برنامه دقیق برای حفظ جنگل ها داشته باشیم.

کیادلیری با بیان اینکه بر اساس مصوبه سال 92 هیات وزیران، هر نوع دستکاری در جنگل ها باید بر مبنای یک مدل و روش پایدار باشد، گفت: متاسفانه هنوز برنامه و طرح لازم برای اجرای این مصوبه تهیه نشده است. علت آن هم این است که نیروهایی را بر سر گذاشتیم که بعد از گذشت شش سال از عمر مصوبه دولت، هنوز نتوانسته اند یک طرح برای مدیریت پایدار جنگل ارائه دهند. چون افراد ناتوان بر سر کار گذاشته شده و کارشناسان کاربلد برکنار شده اند.

چه نهال هایی در ایران بکاریم؟

کیادلیری در ادامه در پاسخ به این پرسش که بهتر است چه نهال هایی در ایران کاشته گردد؟ با تأکید بر اینکه نمی توانیم برای همه نقاط کشور یک حکم را صادر کنیم، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی هر منطقه می توان درباره نوع گیاه قابل کشت در آن تصمیم گیری کرد.

وی با بیان اینکه درختان با اهداف مختلف کاشته می شوند، توضیح داد: در نقاط شهری ممکن است نهال ها با هدف زیباسازی و ایجاد فضای سبز کاشته شوند، اما در شرایط طبیعی برای هر منطقه ای می توان الگویی داشت. چون باید بر مبنای شرایط اکولوژیکی، گونه های خاصی را برای کاشت انتخاب کنیم که کارشناسان سازمان جنگل ها، در این زمینه مطالعاتی انجام داده اند.

گیاهان مناسب برای تهران

این کارشناس جنگل ادامه داد: در ایران درخت بومی به اسم پرسیا داریم که امروزه از این گیاه در ونکوور کانادا برای زیباسازی شهرها استفاده می گردد. می توانیم از همین گونه های بومی برای زیباسازی شهرها از جمله تهران استفاده کنیم. این اقدام از دو جهت مفید است. اول اینکه از انقراض این گونه های بومی جلوگیری می گردد. دوم اینکه می توانیم این گونه ها را به دنیا معرفی کنیم. گونه داغداغان نیز گونه بومی تهران است که در برابر کم آبی مقاومت دارد یا گیاه پده برای مناطق خشک مناسب است.

کیادلیری با بیان اینکه باید دلیل کاشت نهال ابتدا معین گردد و بر اساس آن درباره نوع گیاه و نهال برای کاشت تصمیم بگیریم، تاکید نمود: شرایط توپرگرافی، شرایط اقلیمی، شرایط اجتماعی و … در انتخاب نوع نهال موثر است.

8 هزار گونه گیاهی بومی در ایران

وی با اشاره به اینکه 8000 گونه بومی در ایران وجود دارد و باید برای نهال کاری از این گونه ها استفاده گردد، تأکید کرد که کاشت گیاهان غیر بومی باید محدود باشد. چون در درازمدت مشکلاتی ایجاد می نماید.

چرا نهال های کاشته شده به ثمر نمی نشیند؟

این استاد دانشگاه همچنین در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا نهال های کاشته شده به ثمر نمی نشیند؟، گفت: چون عملیات مراقبتی از نهال های کاشته شده وجود ندارد. برای همه بسیاری از اینها خشک می شوند. وظیفه اصلی مراقبت از نهال های کاشته شده بر عهده سازمان های متولی از جمله سازمان جنگل هاست.

این استاد دانشگاه همچنین با انتقاد از کاشت گیاه اکالیپتوس در بعضی مناطق کشور از جمله خوزستان و قم گفت: این گیاه باعث خشک شدن زمین می گردد و اساساً گونه بومی ایران نیست. اینها اشکالات فنی است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 915

به "حضور کارنابلدها در مدیریت جنگل های ایران، فساد؛ دلیل قاچاق چوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور کارنابلدها در مدیریت جنگل های ایران، فساد؛ دلیل قاچاق چوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید