ثبات در افغانستان بر امنیت چین تاثیر دارد

به گزارش هولی، خبرنگاران: وزیر خارجه چین در سفری کم سابقه به افغانستان از دولت کابل خواست تا با اتخاذ راهکاری سیاسی و فراگیر به تنش های داخلی این کشور سرانجام دهد.

ثبات در افغانستان بر امنیت چین تاثیر دارد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز؛ وزیر خارجه چین که برای دیدار با مقام های ارشد دولت افغانستان به کابل سفر نموده است، تاکید نمود، امنیت مناطق غربی چین به ثبات و آرامش افغانستان بستگی دارد. سفر این مقام ارشد چینی به افغانستان در شرایطی است که نیروهای خارجی به رهبری آمریکا قصد دارند پس از 12 سال اشغالگری از خاک افغانستان بیرون بروند. در صورت عدم امضای پیمان امنیتی بین واشنگتن و کابل، آمریکا نیز باید همه نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.

بر اساس این گزارش چین دارای مرزهای محدودی با افغانستان است و به شدت نگران اوضاع امنیتی در منطقه سین کیانگ در غرب این کشور است جایی که شورشیان با حمایت و یاری شبه نظامیان کشورهای همسایه موجب ناامنی شده اند. وزیر خارجه چین در کنفرانس خبری مشترک با همتای افغان خود تاکید نمود، صلح و ثبات افغانستان تاثیر زیادی بر امنیت مناطق غربی چین دارد و مهمتر از آن این مساله تاثیر زیادی بر تحولات کل منطقه خواهد داشت.

وی توضیح داد، ما امیدواریم آشتی ملی و سیاسی فراگیری در افغانستان هر چه زودتر حاصل گردد و چین نیز نقشی سازنده برای تسهیل روند داشته باشد. یک کشور تجزیه شده هیچ آینده ای نخواهد داشت. وانگ یی وزیر خارجه چین آخرین بار در سال 2002 میلادی به کابل سفر نموده بود. وی در آن موقع معاون وزیر خارجه چین بود و برای افتتاح سفارت چین در کابل پس از سقوط دولت طالبان به کابل سفر نموده بود.

سفر این مقام ارشد چینی همچنین در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ماه آوریل است. چین نگران خروج نیروهای ناتو از افغانستان و وضعیت امنیتی این کشور پس از سال 2014 میلادی است. ژی جین پینگ رئیس جمهور چین در حاشیه بازی های المپیک زمستانی سوچی با حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان دیدار نموده است. وی در این دیدار بر آمادگی چین برای یاری به بازسازی افغانستان تاکید نموده و از کابل خواسته است تا فضای امنی را برای همکاری های دو جانبه ایجاد کند.در خشونت ها و درگیری های سین کیانگ در غرب چین از آوریل گذشته تاکنون بیش از 100 نفر از جمله چند مامور پلیس کشته شده اند.

منبع: تسنیم
انتشار: 2 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 403

به "ثبات در افغانستان بر امنیت چین تاثیر دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبات در افغانستان بر امنیت چین تاثیر دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید