برزیل و فاجعه کرونا

به گزارش هولی، عمیق تر شدن فاجعه گسترش کرونا در برزیل، یادآور تراژدی همه گیری آنفلوانزای اسپانیایی سال 1918 میلادی در این کشور آمریکای لاتین است؛ کشوری که حالا پس از آمریکا رتبه دوم میزان مرگ و میر و ابتلا در اثر کرونا را در سطح دنیا به خود اختصاص داده است.

برزیل و فاجعه کرونا

با تور برزیل از کشور زیبای فوتبالیست ها دیدن کنید و شهرهای زیبای ریو و برازیلیا را ببینید.

به گزارش روز دوشنبه گاردین، دروزیو وارلا که کودکی خود را در دهه 40 میلادی در سائوپائولو (یکی از شهرهای مهم برزیل) گذرانده، قصه های مادربزرگش را به یاد می آورد که چگونه آنفولانزای اسپانیایی جامعه کارگران مهاجر را مورد تاخت و تاز قرار داده بود.

بیماری که در اثر ابتلا به ویروس اچ 1 ان 1، در میان سال های 1918 تا 1919 جان 17 تا 50 میلیون نفر انسان را گرفت.

در گزارش درج شده در این روزنامه بریتانیایی آمده است: وارلا به یاد آورد که چگونه بسیاری از مردم برزیل در اثر این بیماری جان دادند و تعداد جانباختگان به حدی بود که جنازه ها در خیابان و پیاده رو رها می شد و هر روز صبح چرخ دستی ها آن ها را جمع نموده و برای دفن به گورستان می بردند.

حال بیش از یک قرن از مصیبت آن بیماری می گذرد و بازهم بزرگترین کشور آمریکای جنوبی در تقلای نجات از یک بیماری همه گیر دیگر است.

درحالیکه مقیاس دقیق فاجعه کووید-19 در برزیل به دلیل جغرافیای گسترده این کشور، هنوز ناشناخته است اما آمار رسمی خبر از بدتر شدن روز به روز این فاجعه می دهد.

برزیل روز آدینه از بریتانیا به عنوان کشوری که رتبه دوم مرگ و میر دنیا را در اثر کرونا در دست داشت، پیشی گرفت و تا به امروز براساس آمار رسمی اعلام شده، از تاریخ 17 مارس (27 اسفند) بیش از 42 هزار نفر برزیلی در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.

براساس پیش بینی یکی از دانشگاه های واشنگتن احتمالا بیش از 100 هزار برزیلی دیگر تا پیش از ماه آگوست (اواسط مرداد تا اواسط شهریور) جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست می دهند و به این ترتیب این کشور صاحب بیشترین نرخ مرگ و میر ناشی از این ویروس تاجدار خواهد شد.

در این میان و با عمیق تر شدن فاجعه همه گیری کرونا، خشم شدید نسبت به واکنش ژائیر بولسونارو رییس جمهوری این کشور در مواجهه با کرونا بالا گرفته است.

کلودیو برتولی فیلو نویسنده کتابی که در خصوص بیماری همه گیر 1918 نوشته شده، می گوید: رهبران آن موقع برزیل در ابتدا آنفولانزای ناشناخته را دستکم گرفتند، درست همان کاری که بولسونارو انجام داد و آن را یک سرماخوردگی ساده توصیف کرد.

مقامات نیز کوشش کردند مقیاس واقعی این فاجعه را پنهان نمایند شبیه همان کاری که وزارت بهداشت بولسونارو متهم به انجامش شده است.

از دیگر شباهت های این دو بیماری همه گیر می توان به تجویز داروهای بدون آزمایش و خطرناک اشاره نمود، درست همانطور که رهبر پوپولیست برزیل علیرغم شواهد علمی محدود از اثربخشی آن، استفاده از هیدروکسی کلروکین (دارویی که برای درمان مالاریا تجویز می گردد) را ترویج نموده است. برتولی فیلو اضافه کرد: در زمان شیوع آنفلوانزای اسپانیایی نیز بسیاری از بیماران به دلیل تزریق جیوه جان خود را از دست دادند.

از دیگر شباهت های این دو بیماری همه گیر قربانیانی بودند که ویروس بیشتر طبقات ضعیف را نشانه می گرفت؛ در حقیقت، مستندات قبرستان ها نشان می دهد که بیشترین آمار مرگ و میر در زمان همه گیری آنفلوانزای اسپانیایی از میان طبقه کارگر بود.

هم اکنون نیز در ریو دوژانیرو به عنوان بزرگترین شهر برزیل؛ ساکنان محلات فقیر و محرومی که امکان رعایت فاصله اجتماعی و کار کردن از خانه را ندارند، بالاترین آمار مرگ و میر را در دست دارند.

براساس آخرین آمار رسمی، با شروه همه گیری کووید-19 در سراسر دنیا، برزیل با نرخ مرگ و میر 43 هزار و 300 نفر و ابتلای بیش از 867 هزار نفر، پس از ایالات متحده رتبه دوم را در میان کشورهای دنیا دارد. ،ایرنا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1000

به "برزیل و فاجعه کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برزیل و فاجعه کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید