انتقال سلاح های سنگین ارتش اتیوپی به مناطق مرزی با سودان، طرح تنش مرزی در نشست اتحادیه آفریقا

به گزارش هولی، همزمان با بازدید فرمانده هان عالی رتبه ارتش سودان از مناطق مرزی این کشور با اتیوپی ، منابع خبری از انتقال سلاح های سنگین ارتش اتیوپی به مناطق مرزی با سودان خبر دادند

انتقال سلاح های سنگین ارتش اتیوپی به مناطق مرزی با سودان، طرح تنش مرزی در نشست اتحادیه آفریقا

با تور آفریقای جنوبی ارزان یه جذابترین کشور قاره آفریقا سفر کنید، ترکیبی از سافاری های دلنشین و اقامت در هتل های لوکس را در این سفر پر هیجان تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، تنش مرزی میان سودان واتیوپی از زمانی آغاز شد که ارتش سودان در آبان ماه گذشته با انجام چند عملیات توانست، مناطقی در منطقه فشقه عظیم وکوچک را از تصرف شبه نظامیان مورد حمایت ارتش اتیوپی خارج کند و این مناطق را پس از گذشت 25 سال بار دیگر تحت حاکمیت دولت خارطوم قرار دهد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

با فروکش کردن آتش جنگ تیگرای، دولت آدیس آبابا به ارتش اتیوپی دستور داد تا یگان های خود را به مرزهای این کشور با سودان اعزام کند. با مستقر شدن این ارتش در مناطق مرزی، تنش ها میان دو کشور افزایش یافت، به گونه ای که ارتش اتیوپی اقدام به برگزاری رزمایش در این مناطق کرد و دولت آدیس آبابا از ارتش سودان خواست به مواضع قبلی خود بازگردد. دولت خارطوم این مناطق را جزء خاک سودان می داند و حاضر نیست ارتش این کشور از مناطق مزبور عقب نشینی کند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

رئیس ستاد مشترک ارتش سودان به همراه چند نفر از فرماندهان عالی رتبه این ارتش از مناطق مرزی سودان با اتیوپی بازدید کردند و شرایط نظامی حاکم بر این مناطق را مورد آنالیز قرار دادند تا از آمادگی نیروهای مسلح دراین مناطق اطمینان حاصل نمایند.

به نوشته روزنامه سودان تریبون، در این بازدید، معاون رئیس ستاد ارتش سودان گفت: ارتش سودان چشمداشتی به خاک دیگر کشورها ندارد و نمی خواهد با همسایگان وارد جنگ گردد.

سرهنگ ستاد عبدالله البشیر با تاکید بر اینکه مرزهای سودان معروف و معین هستند، توضیح داد: ما سرزمین هایی را از اتیوپی پس گرفتیم که در اشغال این کشور بودند، بنابراین مرزهای جدیدی ایجاد نکردیم چرا که مرزهای سودان معین است و تمام همسایگان این موضوع را می دانند.

وی با اشاره به اینکه هنوز بخش های از خاک سودان تحت اشغالی اتیوپیایی هاست، توضیح داد: ارتش سودان از یک وجب از خاک این کشور چشم پوشی نخواهد نمود و تمام سرزمین خود را (از اشغالگران) پس خواهیم گرفت.

در همین حال، این روزنامه به نقل از منابع آمریکایی نوشت: اتیوپی سلاح های سنگین خود را به مرز مشترک این کشور با سودان منتقل نموده است.

این منابع توضیح دادند: این سلاح ها که دربین آنها تانک و سامانه های دفاع ضد هوایی به چشم می خورند، در مناطق مرزی اتیوپی با سودان مستقر شده اند.

منابع آمریکایی به نقل از دیپلمات ها و تحلیلگران گفتند: نخست وزیر اتیوپی درباره تنش مرزی میان این کشور با سودان تحت فشار سیاسی قرار گرفته است و این فشار در داخل دولت و از سوی جناح وابسته به قوم امهره (ساکن ایالتی به همین نام درشمال اتیوپی و هم مرز با سودان) اعمال می گردد.

قوم امهره متحد دولت اتیوپی در جنگ تیگرای است و این احتمال وجود دارد که این قوم زمین هایی را از خاک سودان تحت تصرف خود داشته و یا دارد.

از سوی دیگر وزیر خارجه سودان در یک نشست مطبوعاتی که دیروز در خارطوم برگزار گردید، گفت: سودان مسائل مربوط به تنش مرزی این کشور با اتیوپی در نشست پنجشنبه هفته جاری سران اتحادیه آفریقا مطرح خواهد نمود.

عمر قمرالدین که از سفر به آفریقای جنوبی و کینا باز گشته بود، توضیح داد: سودان می کوشد، تنش مرزی میان این کشور و اتیوپی را از راهکارهای مسالمت آمیز حل و فصل کند.

سفر هیئت دیپلماتیک خارطوم به آفریقای جنوبی هنگامی انجام شد که این کشور ریاست دوره ای اتحادیه آفریقا را به عهده دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1426

به "انتقال سلاح های سنگین ارتش اتیوپی به مناطق مرزی با سودان، طرح تنش مرزی در نشست اتحادیه آفریقا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقال سلاح های سنگین ارتش اتیوپی به مناطق مرزی با سودان، طرح تنش مرزی در نشست اتحادیه آفریقا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید