اختلاف در اردوگاه غرب علیه ایران در آستانه سفر پامپئو به لندن

به گزارش هولی، یک رسانه انگلیسی زبان از اختلاف در اردوی کشور های غربی بر سر تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران خبر داده است.

اختلاف در اردوگاه غرب علیه ایران در آستانه سفر پامپئو به لندن

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یک رسانه انگلیسی زبان از اختلاف بر سر تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران در آستانه سفر مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به لندن خبر داده است.

پایگاه نشنال گزارش داده پامپئو قرار است روز سه شنبه برای رایزنی درباره تمدید قطعنامه آمریکا برای تمدید این تحریم ها در رأس یک هیأت دیپلماتیک وارد لندن شود. او چهارشنبه روانه دانمارک خواهد شد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده پامپئو با بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و دومینیک راب، وزیر خارجه این کشور برای گفتگو درباره مجموعه ای از مسائل دیدار خواهد کرد.

نشنال نوشته سفر پامپئو در شرایطی انجام می شود که آمریکا با احتمال شکست قطعنامه خود در شورای امنیت برای تمدید این تحریم ها روبرو است.

چین و روسیه علناً مخالفت خودشان را با تمدید این تحریم ها اعلام کرده اند. کشور های اروپایی هم در جلسه شورای امنیت که چندی پیش برگزار شد تلویحاً با تلاش آمریکا در این زمینه مخالفت کردند.

با وجود این پامپئو چهارشنبه هفته گذشته مدعی شد کشور های اروپایی هم از منقضی شدن تحریم های تسلیحاتی علیه ایران نگران هستند. او گفت آمریکا فاصله چندانی با ارائه قطعنامه خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران ندارد.

علی رغم اظهارات وزیر خارجه آمریکا، کننده روسیه در سازمان ملل متحد پنجشنبه یک هفته قبل تر تأکید کرد آمریکا هرگز در تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران پیروز نخواهد شد.

نبنزیا در یک مصاحبه آنلاین گفت: این قطعنامه آینده بسیار غم انگیزی دارد. منظورم این است که اصلاً آینده ای ندارد.

دیپلمات روسیه افزود مسکو زمانی که آمریکا کار بر روی این قطعنامه را آغاز کرد به این کشور گفت که هیچ شانسی برای تصویب آن وجود ندارد.

کننده روسیه در سازمان ملل گفت: تصویب چنین قطعنامه ای برجام را به خاتمه خواهد رساند. معین است که ایران هرگز چنین چیزی را نمی پذیرد و حق هم دارد که نپذیرد.

تحریم های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد برجام 18 اکتبر سال جاری میلادی به خاتمه می رسد، اما دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ تلاشی را برای جلوگیری از انقضای این تحریم ها آغاز کرده است.

واشنگتن گفته در صورتی که این تلاش به خاتمه نرسد با توسل به یکی از بند های توافق هسته ای برجام به دنبال بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه ایران خواهد بود.

آمریکا از چند هفته قبل پیش نویس قطعنامه خود را میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده است.

یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیازمند موافقت دست کم 9 عضو، بدون وتو از سوی هر یک از 5 عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس) است.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا خواستار منع فروش، عرضه یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط از سوی ایران است. این قطعنامه همچنین کشور ها را از فروش، عرضه، یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط به ایران، مگر در صورت موافقت کمیته ای در شورای امنیت منع می کند.

پیش نویس آمریکا علاوه بر این از کشور ها می خواهد چنانچه دلایل متقنی در دست دارند مبنی بر اینکه محموله ای در خاک آن ها ممکن است حاوی اقلام ممنوعه از ایران باشد اقدام به بازرسی آن کنند. این قطعنامه همچنین از کشور ها خواسته با توجیه مشابه اقدام به بازرسی کشتی ها در آب های آزاد کنند.

چندی پیش دیپلمات های غربی به فارن پالیسی گفتند این قطعنامه از شانسی برای تصویب برخوردار نیست. این دیپلمات ها گفتند قطعنامه آمریکا ممکن است بدون نیاز به وتوی روسیه یا چین ناکام بماند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1143

به "اختلاف در اردوگاه غرب علیه ایران در آستانه سفر پامپئو به لندن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلاف در اردوگاه غرب علیه ایران در آستانه سفر پامپئو به لندن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید